Q #1 – Hvorfor hører alle middelaldrene mennesker på P4?

I forrige innlegg ba jeg dere sende meg deres spørsmål, og så vil jeg, som selvutnevnt Guru gjøre mitt beste for å kaste lys over spørsmålene og forklare på en måte som gjenspeiler opplysthet, og for eksempel verdighet. Generelt ord som slutter på het. Å gi et gjennomtenkt og reflektert svar er selvfølgelig ikke bare barnemat, derfor vil jeg spre de ut over de neste blogginnleggene. Et hvert spørsmål får min fulle og undevided oppmerksomhet, og jeg håper mine innsiktsfulle svar vil være noe dere tar med dere i årene som kommer videre. Dagens spørsmål er:

Hvorfor hører alle middelaldrene mennesker på P4?

Først og fremst vil jeg bare takke for dette spørsmålet, som kom fra Vutarie og si at det er ingen tilfeldighet! Jeg har i årevis vært overbevist om at P4 er intet annet enn et skalkeskjul for en gruppe mennesker som planlegger verdens herredømme. Eller i det minste Norges herredømme. Middelaldrene mennesker føler seg truet av den yngre garde (med god grunn, vi kommer tross alt til å outlive them!), og slår tilbake. Dette da via radio. Som igjen viser hvor lite smarte middelaldrene mennesker er, som ikke har fått med seg at radio nå er en sekundæraktivitet. Men dette var jo ikke spørsmålet, spørsmålet var hvorfor? Vel la meg forklare:

La oss først se på hvordan P4, som kanal velger å fremstå. Legg merke til slagordet «Lyden av Norge». Middelaldrene mennesker er av prinsipp veldig nasjonalistiske. Det er ikke noe de kan noe for, de ble rett og slett oppdratt til å elske natur, appelsin, kvikklunsj og ski på beina. (visse myter skal også ha det til at før i tiden ble nordmenn født med ski på beina, men dette er foreøpig ikke bekreftet). Da vil et slagord som spiller på det erkenorske appellere stort til de middeladrene. Det er også viktig å ta en titt på slagordene og profileringen til de konkurrerende radiokanalene. P1 har etter hva min grundig research har kom fram til » I godt selskap» som sitt slagord. La oss tenke litt over hvilke følelser disse ordene vil vekke i middelaldrene mennesker. Slagordet drar alle middeladrene mennesker over samme kam. Det sier, «her sitter vi, middelaldrene. Vi er middelaldrene sammen. Du er GAMMEL, GAMMEL, GAMMEL, GAMMEL.» Og det er jo klart at middelaldrene mennesker liker ikke å bli fortalt at de faktisk er gamle (enda de er det) Derfor styrer de bort i fra P1. Så har du da P2, som ikke en gang har et slagord. P2 er kulturkanalen og da sier det vel seg selv hvorfor ingen hører på det. Moving on. P3 har heller inget slagord, men er ungdomskanalen. De fleste middeladrene mennesker vil styre vekk i fra dette grunnet at alt hipt og trendy som de ikke forstår, igjen får dem til å føle seg gamle. Jeg gjentar, gamle mennesker vil ikke vite at de fakta er gamle. Det var alle NRK kanalene, så har vi igjen NRJ. NRJ er franskeid, og ingen liker franskmenn. Ergo NRJ blir boikottet. Radio 1 er ingen rikskanal, derfor velger jeg å ikke nevne denne kanalen (videre).

Men hadde det kunne vært deres fengende slagord som hadde tiltrukket lyttere hadde de jo ikke klart å beholde dem. Innholdet er også nøyaktig kontruert, men skal jeg være helt ærlig er alle de grunnene til at middelaldrene mennesker hører på P4 de samme grunnene til at jeg ikke gjør det. Derfor, da jeg kom til dette punktet her skal jeg ærlig inrømme at min ekspertise sviktet litt. Men det er da ingen skam i å be om hjelp! Jeg spurte derfor min middelaldrene far om hvorfor hans folkeslag hører på P4. Han kunne informere meg om at P4 inneholdt den perfekte ballanse mellom musikk og pjatt. I tillegg så inneholdt det er perfekt ballanse mellom ny og eldre musikk, mens pjattet ikke var like tungt og «seriøst» som på f.eks P1. Dette forteller meg at P4 igjen laller de middelaldrene inn i en falsk tryggehet om at de ikke er gamle. Ved å spille også nyere musikk vil det overbevise de middelaldrene om at de ikke har satt seg fast i et mønster der de kun setter pris på det gamle og kjente. Ved å holde pjatten relativt lett og underholdene sikrer de seg for at de middelaldrene skal se for seg skrekkscenarioer der de minner seg selv om sine foreldre som satt å hørte på debattprogrammer til kveldsmaten. Vinn-Vinn for P4.

Men jeg kjøper det ikke. Jeg tviler ikke et sekund på at P4 i virkeligheten har onde hensikter, jeg har bare ikke kommet frem til hva de er enda. Kanskje, dersom man spiller P4 baklengs kommer setningen «Worship Satan» frem? Eller kanskje de manipulerer oss til å kjøpe ting i fire? Ikke vet jeg (enda), men når jeg kommer frem til det skal dere være de første som får vite det. Jeg har ikke tenkt til å la de slippe unna så lett.

Og til underspørsmålet Hva tror du “gjett lyden” er akkurat nå? Må jeg igjen si at jeg ikke hører på P4(boikott!), så har jeg heller ikke hørt lyden fra «gjett lyden», men jeg lovte jo å svare på alle spørmål så jeg gjetter at det er lyden av et kyllingegg som klekkes. Det gjetter jeg altså uten av å ha hørt lyden. Så hvis det er riktig så melder jeg meg på «jakten på den 6. sans!» ASAP.

Fortsett å send inn spørsmål om det er noe dere lurer på. (og om det er noe dere ikke lurer på. Jeg svarer på alt)

Follow Cam101

12 kommentar to “Q #1 – Hvorfor hører alle middelaldrene mennesker på P4?”

  1. myfifteenminutes Says:

    Haha, tydelig at du har erfaring fra verdens beste mediaklasse, utmerket analyse av P4! ❤

  2. Maria Stenersen Says:

    oi, du hadde mange meninger om p4. Min mening er at den kanalen er kjedelig :p

  3. Vilde Says:

    Hehe, vet egentlig lite om kanalen jeg.. For det skjer meeeget sjeldent at jeg hører på radio uansett!:P

  4. Siri Says:

    Hahah, episk resonnering 😀

    Og hihi, siden du var så slem i min blogg (HEMMELIGHETEN! HVA ER DEN!!111), blir mitt spørsmål som følger: Hva ER det som gjør kafésitting så ufattelig gøy? Hva med å heller tenne på hundrelapper i din egen stue?

    Forkortelser er nydelige, jeg er enig der. Men jeg må dessverre skuffe deg og si jeg har bestemt meg for å forkorte prosjektet til PebS. Fordi det høres ut som en eller annen dårlig variant av amerikanisert godteri. Nam, pebs! Og mindre intelligente blogglesere kunne finne på å tro at PS faktisk betyr postskriptum, og da vil det oppstå full forvirring og hoder vil eksplodere og hyl, verden går under. Oh noes.

  5. Jeanette Says:

    Hehe, bra skrevet 😛

  6. Cecilie Says:

    Hihihi, artig! Godt poeng det med at de «eldre» ikke liker å bli minnet på at de er gamle…

    SVAR: Åh, har hun en slik liten hårball-hund som meg? Ganske så småironisk at venninnen din heter Stella, ja! 😀

  7. Odd Bjarne Says:

    Takk for rask svar. Så nå skal jeg sørge for å ta en kopp kaffe neste gang det er liv.

    Men gad! Jeg glemte helt å anbefale musikk når du liksom ba om det. My bad. Sjekk ut:
    – cobra starship
    – metro station
    – the kooks
    – kids in glass houses
    – the script
    – the cab
    – lykke li
    – the rapture
    – billy talent

  8. mari Says:

    hahaha. bra svart:)

  9. Renate Iselin Says:

    Tusen takk 😀 Ja, jeg får kose meg med magen så lenge jeg kan :p hihi
    Søt blogg du hadde!

  10. ingunn Says:

    p4 er kos. tusen ganger bedre enn nrj hvertfall 🙂

  11. elin Says:

    Fikk ett nytt syn på p4 nå xD

  12. margrete Says:

    Det eneste som duger er cd;)

Legg igjen en kommentar

