Q #2 runde to med spørsmål.

I går fikk dere svaret på hvorfor alle middelaldrene mennesker hører på P4, og i dag er det klart for en ny runde med opplysthet. Gjør dere klar for å få svarene på spørsmålene dere alltid har lurt på. Hvertfall på fire av dem.

Hva har kyllinger og påskeegg med påsken å gjøre? Sånn egentlig?

Jo det er faktisk en artig historie! (not really). Påsken er nemlig ingen helkristen tradisjon/helligtid/whatever som man kanskje skulle tro. Dagens påskeinnhold er hentet fra en rekke religioner og kulturer. Hedenske, jødiske og seffern kristendommen. Påskeharen for eksempel er knyttet til den teutonske(ikke at jeg aner hva det er) vårguden Eostre som vi alle, selvfølgelig, har hørt om… Legg merke til at Eostre ligner mye på navnet Easter. Makes sense yes? Anyways, så var påskeharen opprinnelig en fugl som Eostre av en eller annen grunn følte for å forvandle til en Hare. Akkurat hvorfor dette er noe uklart men jeg mistenker et sjalusidrama. Alle gode historier inneholder alltid et sjalusidrama. Men i hvertfall så fortsatte haren å ha en trang til å legge egg, for den var jo tross alt oprinnelig en fugl, og fugler har visse needs. Selve haren og egget representerte visstnok vårfestens hovedelement – nemlig fruktbarhet og nytt liv. Eggets innhold (altså kyllingen) representerer også nytt liv eller gjenfødelse, og fargen gul kommer fra solens farge.  Altså er det at påskefargen er gul mest sansynlig fordi solen (som er gul for de ekstra treige av dere), kilden til alt liv hadde en sentral rolle i naturreligionene.

Så nå vet vi det. Flere enn meg som lurer på hvordan haren reproduserer seg? Er det hare + hare = kylling, eller er det interspecies relations going on?

Hvor tror du baby-duene er?

Vel jeg personlig tror duene her har hentet inspirasjon fra hvordan vi i the good old days valgte å løse lignende problemer. Det har seg nemlig slik at dueunger er så ufattelig stygge at jeg tror rett og slett foreldrene blir kvalm av å se på dem. Derfor så gjemmer de dem nede i reirkjellern sin, ute av syn og ute av tanker til de vokser opp å blir vakre små duetenåringer. Det er derfor man aldri har sett en dueunge, på lik linje med at man aldri hadde sett handicappede barn før. I de værste tilfeller skal du ikke se bort i fra at duemammaene og duepappaene flyr ungen sin langt inn i skogen og så flyr sin vei. (også finner de et pepperkakehus osv, men det er en annen historie). Dette mener jeg er det riktige valget av duene. Hvis ikke måtte vi levd med dette synet i gatene:

Hvorfor har alle tingene fått de navnene de har? Stekepanne feks. Hvorfor stekepanne?

Vel stekepanne heter stekepanne fordi det er en panne brukt til å steke stek i. Men da oppstår jo spørsmålet om hvorfor panne heter panne, stek heter stek osv. Dette er et så enkelt svar. Det var en gang en kar, la oss kalle han Petter.  En dag var Petter ute å gikk i et av sine fashionible steinalderantrekk som en av hans mange huleboer kvinner hadde laget til han. Han satte seg ned på noe og begynte å gruble. Grublingen lød som noe ala Grynt Grynt, GryntgRtyntgrynt. Og Petter kunne ikke annet enn å innse at det var ikke spesielt lett for andre å forstå hva han mente og tenkte. Derfor kom Petter til den konklusjon at han måtte begynne å gi ting navn. De neste 40 dagene (nesten litt bibelsk det der) gikk Petter rundt å fant på navn til alt han så og gikk forbi. Disse navnene kom ut av Petters livlige fantasi og ga overhode ingen mening. Han lærte så disse ordene til sine mange hulekvinner som igjen lærte de videre til sine slekninger og barn, kompiser osv. Etter Petter sin tragiske bortgang (han ble spiddet av en sabeltiger) fikk de andre hulemenneskene litt panikk med tanke på hva de skulle kalle alt som petter IKKE hadde rukket å navngi. De kom til den konklusjon at de ville bare sette sammen de ordene petter allerede hadde kommet opp med, til nye ord. Det er derfor vi i dag har så mange lignende ord. Nemlig.

That’s my story and I’m sticking to it!

Hvorfor er jeg så himla blå under øynene?

Morsomt at du skulle bruke ordsammensetingen himla blå, med tanke på at himmelen er blå. Jeg humret. Vel så vidt jeg har forstått kan det at du er blå under øyenene komme av flere grunner. Har noen slått deg i det siste? Eller har du «gått på en dør» om du vil? Dette kan nemlig resultere i blåfarge rundt øyenene. Har jeg hørt. Mitt råd vil være å unngå slosskamper, og eventuelt ringe en hjelpetelefon. Skulle det av en eller annen bizarre grunn ikke være vold med i bilde, kan ringer under øynene komme av jernmangel, søvnmangel, stress og lignende. Men jeg tror det er vold.

Det var vel alle spørsmålene som ikke hadde noe med meg å gjøre. Hva jeg liker å lese om i andre blogger sparer jeg til et eget innlegg. Vurderte å lage en videoblogg for «om meg» spørsmålene, men føler ikke at det helt er stemning for det. Men det kommer svar på de og! Fortsett gjerne å stille spørsmål! Det er underholdende å svare på, og gir meg helt klart litt hjelp på vei når det kommer til ting å blogge om!

Kilder og sånn er hentet fra et raskt søk her og min egen livlige fantasi.

10 kommentar to “Q #2 runde to med spørsmål.”

  1. Vilde Says:

    Så artig å lese!
    Den dueungen var jo kjempesøt da:D

  2. Maria Stenersen Says:

    heh, du er så flink til å skrive ! 🙂

  3. Cecilie Says:

    Nice! Hihihi, lo litt her, ja. Du skriver morsomt! Og så likte jeg godt bildet av dueungen *ler*

    SVAR: Thanks! Hun er en liten go’voffs, ja 😉 Love her too much!

  4. Lise Says:

    Morsomt det du skriver 🙂
    Og, du skriver bra 😉

  5. Linnéa Says:

    Jeg så faktisk en dueunge på Majorstuen en gang. Den gikk ut i veien og ble overkjørt av en buss. Kanskje like greit, egentlig.

  6. margrete Says:

    haha, greit å vite:p

  7. Jeanette Says:

    Hehe, kjekt å vite! Så bra du skriver:)

  8. Jorunn Says:

    Haha… Da vet jeg det.. Skal huske det neste gang jeg evt. undrer hvorfor det heter stekepanne… Eller noen andre spør.. Nå har jo jeg nemlig fått svaret!

  9. Jeanette Says:

    Morsomt å lese 🙂

  10. pernille Says:

    kunne du gitt noen eksempler på hva du pleier å spise på en vanlig hverdag og en vanlig helgedag?
    har du ofte godteri, bakevarer og kaker?

Legg igjen en kommentar

