How to: blog

Greit, så da jeg hadde spørsmålsrunden min fikk jeg et spørsmål om hva jeg helst vil lese om på andres blogger. Jeg valgte å spare dette spørsmålet til nå, hvor jeg kunne svare litt nøyere på det. Det er ganske mange der ute på det verdens vide nettet som lurer på akkurat dette, så jeg tenkte at jeg, som den allvitende blogg-guroen jeg er kunne forsøke å svare på dette på en grei måte. Dette er da selvfølgelig mine synspunkt og ikke nødvendigvis den allmenne oppfatning. Selv  om det burde være den allmenne oppfatning.

Innhold

Innholdet i en blogg er naturligvis det aller viktigste. I utgangspunktet mener jeg man skal kunne skrive om alt mellom himmel og jord som måtte falle deg inn, men det er noen retningslinjer.

Hva gjorde du i dag?

Det er helt greit å blogge om hva du har brukt dagen din på, men med mindre jeg kjenner deg i virkeligheten så trenger jeg ikke å få en step-by-step detaljert skildring om alt fra hva du spiste til frokost, til hvem som gikk ut på paradise hotel. Skal du skrive om hva som skjedde i dag så plukk ut to, kanskje tre hendelser som i det minste var semi-interessant. Hendelser som enten fikk deg til å tenke, hendelser som var morsomme, eller bare hendelser som kanskje er litt utenom det vanlige. Eksempelvis:

I dag dro jeg og morten ut på bryggen for å spise frokost. Jeg kjøpte egg og bacon, mens morten hadde mer lyst på sandwich. Etterpå møtte vi sunniva og tiril som også hadde vært å spist frokost sammen. Jeg ble litt lei meg for at de ikke hadde invitert meg og morten også. Vi dro i parken og spilte badmington og det var dødsgøy. Etterhvert ble det mørkt og da måtte vi gå inn, for vi var redd for å bli bitt av myggen. Vi endte med å se på skrekkfilm hos meg. Det var skikkelig skummelt, jeg har ikke vært så redd på lenge.

B o r i n g. Seriøst, hvem bryr seg? Hvem er Morten, Tiril og Synnøve Sunniva? Det mest intetsigende i verden er å lese en hel haug med navn man har null forhold til og hvordan de har vært med deg å gjøre uinteressante ting i løpet av dagen. Med mindre de har en blogg du kan sende meg videre til kunne jeg ikke brydd meg mindre om hverken morten, sunniva eller tiril. Hadde du derimot skrevet noe ala dette, hadde jeg kanskje vært litt mer interessert.

Enda en meningsløs dag på meg (see what I did there, ærlighet varer lengst små gresshoppere, og hvis man har advart leseren på forhånd kan de ikke klage over kjedelig lesing) etter en herlig frokost møtte jeg de to onde tvillingene som jeg liker å kalle dem. Ellers så har jeg klart å bli spist levende i dag. Ikke av en tiger, løve eller en gang elefant, men av mygg. Nå er det snart ikke mer igjen av bena mine og jeg tror jeg talte 18 stikk på et ben. Hvem ringer guiness? Senere så vi skrekkfilm og morten klarte å skremme meg så mye at jeg sølte ut brusen min ut over hele gulvet, da jeg gikk for å tørke det opp skle jeg og ble liggende å bade i det. digg. Så nå planlegger jeg kreative metoder for å myrde morten. Forslag anyone?

Se DET er hva jeg kaller en dag. Samme opplevelser, bare med et touch av don’t-make-me-want-to-kill-myself-ness. Har du ikke hatt en interessant dag? Lyv! Ingen som kan buste deg uansett, det er jo bare internettet. Dessuten gjør alle de store bloggerne det. Lover.

Niche

Skal du være interessant må du ha en niche. Det sier seg selv. Enten du er morsom, skriver bra, tar fantastiske bilder, videoblogger osv trenger alle interessante bloggere en gimmick. Dersom du, som meg, ikke har noen talenter så får du rett og slett bare prøve å gi litt av dæ sjæl. Ah jeg blir kvalm bare av å skrive det, men skriv fra hjertet, og skriv om ting du bryr deg om. Har du ingen gimmick, ikke fall i fellen med å skrive om dagen din. Dersom du hverken tar vakre bilder, skriver morsomt, ELLER bra, da kan jeg garantere deg at jeg ikke vil lese om hva du gjorde i dag. Med mindre du ble kidnappet av aliens. Da kanskje jeg kan tenke meg å lese det. Kanskje..

Bilder

I motsetning til hva dusinvis av bloggere med lignende «dette-liker-jeg-å-lese-guidelines» innlegg kan ha fortalt deg før, er det ikke viktig å investere i et 7 k kroners speilreflekskamera for å legge ut illustrerende bilder på bloggen. For meg holder det med et mobilkamera med ok kvalitet, det er viktigere hva du velger å peke kamera på. Og kids, vær realistiske. Med mindre du er amazingly fotogen (som mange av dere bloggere er, I’ll give you that) ikke legg ut 999 bilder av deg selv. Sevfølgelig, en blogg er egotrip og det er naturlig å legge ut bilder av seg selv every once in a while, men prøv å begrens dere. Med mindre, som sagt du er en slående vakker person tatt rett ut i fra en hollywood film så trenger jeg ikke å se gjennomsnitlig 5,78 bilder av deg per bloggpost. La meg illustrere:
Meg 1Meg 2

meg 3 meg 923929

Ser du hvordan alle bildene ser dønn like ut?!det er fordi de basically er det. Det holder med et. Tro meg.

Outfits

Dette er den største faux pas jeg ser på blogger. Outfitsbilder er utrolig kult å se, forbeholdt at du har en kul stil. Seriously. Jeg vet ikke en gang hvordan jeg skal kunne forklare dette med ord, så la meg illustrere.

chic

Dette er chic, inspirende og spennende å se på. Bildet er hentet fra her

fauxpas

Dette er ikke det. På forhånd no offence til whomever random ikke-spennende-outfit bilde jeg valgte. (sjekk jeg fargekoordinerte a, det var totally planlagt)

Det var faktisk alle amazing tips jeg hadde. Prøv å ta meg med en klype salt, innse at jeg er en lav-budsjettsblogger med ca null lesere som helt klart ikke har peiling, men som tilbyr mine egne synspunkter. That’s it for now kiddos, neste guideline blir how-to-lose-a-guy-in-10-days. Hvem melder seg frivillig som guy?

PS: La meg bare legge til at jeg mest sansynlig kommer til å bryte absolutt alle disse «reglene», jeg tror det er min gimmick. Regelbryting! Eller kanskje bare hykleri? Either way

Follow Cam101

22 kommentar to “How to: blog”

  1. Karoline Says:

    Oh my! Elsk på øynene dine<3

  2. Cecilie Says:

    Hihi, du skriver morsomt! Kan ikke tro at jeg gadd å lese hele det lange innlegget 😛 Mange skriver altfor langt, og da tar det rett og slett for mye tid og lese det. For det er faktisk ikke så veldig mange som er skikkelig god til å skrive og fortelle… Men akkurat dette leste jeg, altså 😉 Mange gode poeng du har!!

    SVAR: Ja, gamle klær er det supergøy å komme over! Spesielt når det har tilhørt noen du kjenner. Jeg har en jakke fra oldemoren min 🙂

  3. Cecilie Says:

    Og JA; enig med Karoline: For noen nydelige øyne! SÅ fine og blå!

  4. Ida Says:

    Sv: Tusen takk :D! Bra tips 😉

  5. Sandra Says:

    Takk for gode tips, dette hjelper alltid 🙂

  6. Abelone Says:

    haha morsomt ^^
    Jeg er faktisk helt enig i alt du skriver! Spesielt det med hva-jeg-gjorde-i-dag! Det er ikke nødvendig å nevne navn når vi likevel ikke vet hvem de er ^^

  7. Hanne Says:

    Haha, du tar virkelig ting på kornet der, bra skrevet:) Jeg er veldig enig med deg!

  8. Kristina Says:

    Bra skrevet, er så enig.. Syns også det er teit når folk legger ut outfit bilder, når de ikke engang kan kle seg..

  9. Jeanette Says:

    bra skrevet 😉

  10. Monica Yvonne Says:

    SV: Ja, det burde du! Er en kanal litt utenom det vamlige, og man blir lett inspirert til neste ferietur 🙂

    Haha, mange geniale tips du hadde der, håper ikke jeg har noen grunn til å føle meg truffet her.. Hihi!

  11. Nadia Says:

    Bra innlegg!
    Er ganske enig med deg 🙂
    Tror jeg skal begynne å gi litt av mer av meg selv på bloggen, med forskjellige temaer som jeg bryr meg om 🙂

  12. Reidun Beate Says:

    Jeg synes du forklarte veldig godt hva du liker og ikke liker. Veldig enig med deg. Jeg synes ikke det er riktig å blogge bare for å blogge.

  13. Vutarie Says:

    jeg er HELT enig, spesielt det der om dagen, det skal så lite til for å gjøre en forskjell. nå skriver ikke jeg spesielt spennende om mine dager, men whatevurrrr.
    (og ja, mange bloggere ER urettferdig pene. tror det er noe med norske gener. dårlig gjort)

  14. Charl8e Says:

    Bra innlegg! Er det noe du savner i bloggen min?
    Jeg har et ganske sinnsforvirret syn på dagene fortiden…. vet ikke helt hva det er, men ett eller annet..! :s

  15. karianne M Says:

    fine bilder av deg 🙂

  16. margrete Says:

    Bra,bra!!

  17. elin Says:

    kjempe kult at du la så mye vekt på d spørsmålet, nå vet jeg hva du liker å lese om 🙂
    Jeg har aldri vært fan av outfit bilder, det er gørrrrrrr….

  18. marnaa Says:

    sv: hahah I knoow 😦

  19. ingunn Says:

    yes!! syns hverdag er greit, så lenge man skriver ok og ikke drar denne» idag spiste jeg to brødskiver med leverpostei og drakk et glass melk. det var godt. nå skal jeg lese en bok.

  20. Maria Stenersen Says:

    Du skriver så bra. Og jeg leste faktisk hele innlegget :p veldig enig med det du skriver om outfitene man poster. Skal ikke si at jeg har så veldig spenstig stil, selvom jeg poster outfit da, men det er vel ikke opp til meg å dømme.. Jaja :p

  21. Lise Says:

    Egentlig så er jeg så utrolig enig i det du skriver, men fy #%&¤, jeg gjør det selv.

  22. Ida Sanden Says:

    Er veldig enig i det du sier. Bare at jeg ikke har så mange «regler». Det som jeg syns er viktigst på en blogg er at den har en viss personlighet, som du skriver. Det er så kjedelig å lese dønn like blogger hele tiden 🙂

Legg igjen en kommentar

