Fakta om sabeltiger

bildet er hentet fra wikipedia.

Jeg har noe å meddele som både er litt fint og litt trist. I går var jeg inne og sjekket hva folk søker på for å finne frem til denne bloggen, som jeg av og til tar meg selv i å gjøre. Ofte finner jeg mye moro som jeg humrer litt over for meg selv, men denne gangen var det noe (enda mer) spesielt som skilte seg ut. Noen hadde nemlig funnet fram hit ved å søke på «fakta om sabeltiger». Det må jeg inrømme jeg opplever som ikke mindre enn fantastisk men samtidig fikk jeg et stikk av dårlig samvittighet. For denne stakars personen fant jo ingen fakta om sabeltigere, han/hun måtte rett og slett X’e siden med en uslukket tørst for sabeltigerviten. Det kan vi faktisk ikke ha noe av, så jeg valgte, som jeg så ofte gjør, å ta affære.

Fakta om sabeltiger.

Først og fremst må jeg nevne at jeg kan skjønne hvorfor man kom frem til min blogg, for det finnes faktisk ikke mye fakta om sabeltigre ute på det verdens vide nettet. Men jeg kan begynne med å fortelle at sabeltiger er et løst fellesnavn på en rekke forskjellige arter sabeltigere. Disse var i forskjellige artsfamilier med en hel buttload av fancy navn med vanskelig staving som dere uansett ikke aner hva er. Sabeltigerene var, naturlig nok, mest kjent for å ha noe som heter maxillary-canine som basically er navnet på de enormt lange vampyrtype tennene. De kunne bli opp til 20 cm lange. Au. De var kattedyr(duh), men mer robuste enn dagens katter og var faktisk ganske bjørne-aktig i hvordan de var bygd. De var fantastiske jaktdyr (regner man med da, no way to tell for sure, men hvis du ser på størrelsen på tennene vil jeg si det er et safe bet), og levde på store Sid’er og Manfred’er fra «Istid» for det meste, ironisk nok. Ganske stort spektrum å dekke vil jeg påstå, men hvem er jeg til å dømme. Sabeltigerene levde fra 33.7 millioner år siden til 9.000 år siden. Gamle katter altså.

Det finnes mye mer info om sabeltigre, men skal jeg være ærlig er det virkelig ikke så fryktelig interessant. Spør du meg er alt du trenger å vite at det var et kattedyr med noen big-ass tenner som du bør takke gud eller lignende for at ikke eksisterer den dag i dag. Har på følelsen at de ikke var like hyggelige å ha på fanget som lille Mons. Det vil jeg påstå er dagens gode gjerning, og mennesker på jakt etter fakta om sabeltiger trenger ikke å lete lenger. Ja, du kan kalle meg mor theresa.

13 kommentar to “Fakta om sabeltiger”

  1. Linn Marie Says:

    haha nice og «nyttig» fakta 😛
    Er mye rart folk kan søke for å finne bloggene ja. Husker at noen hadde funnet min blogg ved å søke på «hjemmelaget vagina» altså, den skjønner jeg ikke helt haha XD

  2. margrete Says:

    kjekt å vite:p hehe

  3. Sandra Says:

    Hvordan kan du finne ut hvor folk søker for å komme til bloggen? 🙂

  4. Jorunn Says:

    Haha… Morsomt.. Jeg ler av og til når jeg ser hva folk har søkt på hos meg og! Noen ting gir bare ikke mening…

  5. Cecilie Says:

    Åh, du er så herlig, Camilla! Smiler like godt hver gang jeg er innom, altså! For en fantasi!

    😀

  6. Maria Stenersen Says:

    haha. Nyttig å vite :p

  7. Camilla Says:

    Kult innlegg 😀 Bra å skrive om noe litt «annerledes» i blandt 😀

  8. Hanne Says:

    Haha, så festlig:) Digger innleggene dine:)

  9. Regine Says:

    heheh, dritbra. kanskje du får mange sabeltiger-lesere no, how cool is that!! ;D korleis finner ut ka folk søker på for å komme inn på bloggen då?høres morsomt ut.

    Takk for fin kommentar,
    håper du har hatt ein fin kveld :))

  10. camilla Says:

    haha det var nyttig og velldig bra å vite

  11. ruben Says:

    er sabeltiger en katt køder dere

  12. Oda.m Says:

    Jeg fikk litt nyttig informasjon, men jeg har leita og leita etter kule bilder og masse informasjon om sabeltigere. Du hadde mest informasjon synes nå jeg. Men jeg elsker spesielt det dyret, mitt ønske er å få kule bilder og kunne masse om dem. Du ga meg mye ny og god informasjon 😀

  13. Christina Says:

    Hei! 🙂 Den er ikke beslektet med hverken kattedyr eller tigeren, men sabeltannens nærmeste slektning i dag er geparden. Så da vet du det!

Legg igjen en kommentar

